Atorpat
What ever ooze from that thing, you call mind!
حافــظ کیست؟

نشسته بودم مسئله حل می‌کردم. یه خورده خسته شدم، بلند شدم رو تختم دراز کشیدم. نگامو که چرخوندم دیدم یه دیوان حافـظ روی تخته. همینجوری بازش کردم یه چند بیتی بخونم:

« صوفی از پرتو مِی رازِ نهــانی دانست گوهرِ هرکس ازین لعـــل توانی دانست… »

دوباره یه فکر قدیمی به ذهنم رسید:

به نظر شما حافـظ چه تیپ آدمی بوده؟ من خودم چندتا نظر رو شنیدم:

۱ـ بعضی‌ها می‌گن حافـظ فقط یه شاعر خیلی هنرمنده که فقط یه سری چیز سروده

۲ـ اینم شنیدم که می‌گن حافـظ جدّی همونی رو گفته که بوده، یعنی دیده توی دنیا هرکاری که می‌کنه به مطلوب نمی‌رسه پس گفته دَم غنیمته و افتاده دنبال شراب و شاهد و …

۳ـ بعضی‌ها هم می‌گن حافـظ تو جوونی دنبال این کارا بوده ولی بعد آدم عارفی می‌شه برای همین از هر دو نوع شعر داره

۴ـ اینم حتماً همـه شنیدین که حافـظ یه عارف بوده که شعراشم معنای پنهـان داره و …


خلاصَش اینکه دوست دارم بدونم نظرِ تو در موردِ حافـظ چیه و استدلالت برای این قضّیه چیه. البته اگه نظر دیگه هم داری برام جالبه.


پانوشت: راستشو بخواید یه کتاب هم در این مورد خوندم، می‌خوام بهتر بررسی کنم!

4 Comments:
Blogger niyoosha said...
hafez kheili bahal boudeeee:))
jeddi migam!

Blogger Sina said...
hafez nameye khoramshahi ro bekhoon kheili khodas! har chi ma'naye arefane dashte gofte. na hame chi ro khodayee gerefte, na hamaro zamini. kollan naghde bitarafie. man kheili hafez doost daram, aadame jalebi boode!

Anonymous ناشناس said...
Aghaye Sina shoma maniebi tarafio chy midooni?

Blogger yasaman said...
man ham ye chizaee dar taeede shomare 3 shenidam. vali che ahamiati dare hafez che joor adami boode be nazare man mohem ine ke karesh shahkaar boode.